Edukacja domowa. Język polski – recenzja
Dzieci w wieku przedszkolnym chętnie podejmują się przeróżnych zadań czy wyzwań, które pomagają im odkrywać świat. Jest to czas, w którym przedszkolaki uwielbiają wszelkie układanki, prace plastyczne, wyklejanki czy inne aktywności, które łączą zabawę i naukę. Książki z serii „Edukacja domowa. Język polski” wykorzystują te aktywności do przygotowania maluchów do nauki czytania i pisania. W każdym z zeszytów znajdziecie zadania dopasowane do wieku dziecka, które zaproszą małych czytelników do zabawy z literami i głoskami. Zajrzyjcie razem z nami do tych świetnych ćwiczeń.
Edukacja domowa. Język polski – litery i bystre oczko. Poziom A (3-4 lata)
Pierwszym zeszytem, skierowanym do dzieci w wieku 3-4 lat jest „Język polski – litery i bystre oczko. Poziom A”. W środku znajdziecie różne proste zadania, które mają na celu oswojenie maluchów ze światem liter, takie jak:
- kolorowanka z alfabetem
- obrazki, na których należy znaleźć i zaznaczyć ukryte literki
- wzory, które należy dokończyć, korzystając z dołączonych naklejek
- rozsypanki wyrazowe.
Wśród proponowanych przez autorów ćwiczeń nie zabraknie także ciekawych zabaw, pomagających rozwijać motorykę mniejszą. W zeszycie znajdziecie m.in. szlaczki do dokończenia, wydzierankę (dołączone są nawet kolorowe pasy papieru, nie musicie się więc martwić o to, czy macie w domu kolorowe kartki!) oraz wycinanki, z których maluchy samodzielnie stworzą puzzle, będące jednocześnie wyrazowymi rozsypankami. Zadania są bardzo różnorodne, więc dzieci z pewnością nie znudzą się pracą z książką.
Co ważne, wszystkie rysunki w ćwiczeniach są bardzo kolorowe, czytelne i przyjemne dla oka. Atrakcyjna szata graficzna jest ważna dla czytelników w tym wieku. Kolejnym ogromnym atutem książki są naklejki. Dzieci je uwielbiają, więc ich wykorzystanie do poznawania liter jest naprawdę świetnym pomysłem!
Edukacja domowa. Język polski i zabawy paluszkowe. Poziom B (4-5 lat)
Dzieci w wieku 4-5 lat podejmują pierwsze próby czytania liter. To czas, w którym intensywnie rozwija się także sprawność motoryczna. W tym okresie warto wykorzystać zabawy i różnego rodzaju zeszyty zadań, by pomóc maluchom przygotować się do czytania i pisania. Ćwiczenia „Język polski i zabawy paluszkowe. Poziom B” oferują wiele aktywności, które w tym pomogą. Dzieci znajdą w książce między innymi:
- obrazki do rysowania po śladzie
- zadania i zabawy, w których należy połączyć rysunki w pary z odpowiednimi sylabami – będą to zarówno ćwiczenia z wykorzystaniem naklejek, jak i sylabowe memo, które dzieci same wytną ze stron w książce
- zabawy, ćwiczące poprawną wymowę różnych głosek (także tych problematycznych, jak na przykład „r”)
- wyklejanki i wydzieranki, ćwiczące sprawność dłoni
- układankę z elementami wyszukiwanki
- kolorowankę z „literkową” instrukcją
- propozycję zabawy z wykorzystaniem masy solnej.
Jest to kolejny zestaw ćwiczeń, w którym zebrane zostały bardzo różnorodne zadania i zabawy. Nie tylko pozwolą one oswoić się dzieciom z literami, ale wprowadzą naukę sylabizowania. Co więcej, ćwiczenia prawidłowej wymowy głosek mają za zadanie przygotować dzieci do prawidłowego czytania i pozwolą uniknąć najpowszechniejszych błędów i trudności.
Cieszę się, że ta część „Edukacji domowej” również łączy różne techniki plastyczne z wykorzystaniem naklejek. Jestem pewna, że zachęci to dzieci do pracy z książką.
Edukacja domowa. Język polski – głoski i litery. Poziom C (5-6 lat)
Dzieci między 5. a 6. rokiem życia zaczynają rozpoznawać i nazywać litery. Jest to również okres, w którym śmiało można podejmować pierwsze próby pisania – czy to za pomocą prostych szlaczków, czy też z wykorzystaniem liter. W tym czasie warto także zwracać uwagę na prawidłową wymowę poszczególnych głosek, gdyż będzie to niezwykle ważne przy nauce czytania. Książka „Język polski – głoski i litery. Poziom C” to zbiór ćwiczeń i zabaw, które będą wspierać dzieci i rodziców w tych aktywnościach.
Wśród propozycji zadań znajdziecie między innymi:
- liczne szlaczki i ćwiczenia z pisania
- zabawy mimiką i ćwiczenia prawidłowej wymowy (warto wykonywać je z lusterkiem)
- kreatywne zabawy, w których dzieci będą miały za zadanie stworzyć rysunki z wykorzystaniem różnych liter
- wyszukiwanki i labirynty (naturalnie z literami w roli głównej)
- zabawę sensoryczną „Czy litery mogą smakować albo pachnieć?”
- różne zadania z naklejkami (m.in. tworzenie sylab czy dopasowywanie obrazków do głosek, na którą się rozpoczynają).
Mimo iż jest to zeszyt, wymagający od dziecka najwięcej pracy z zakresu pisania, to nie zabraknie w nim wielu ciekawych zabaw, które pozwolą ręce odpocząć. Oczywiście po raz kolejny autorzy wykorzystują tak lubiane przez dzieci naklejki. W tej części nie znajdziecie niestety wydzieranki, ale za to autorzy zaproponują młodym czytelnikom ćwiczenie z wykorzystaniem gazet. Jestem pewna, że będzie to ciekawa zabawa!
Podsumowanie
„Edukacja domowa. Język polski” to zbiór zeszytów ćwiczeń, które można wykorzystać do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Każda książka zawiera wiele ciekawych propozycji zadań i zabaw, dopasowanych do wieku małego odbiorcy. Co ważne, ćwiczenia wymagające od dziecka skupienia przeplatają się w nich z łatwiejszymi aktywnościami, bardziej ukierunkowanymi na rozrywkę.
Cieszę się, że książki z tej serii proponują bardzo szeroki wachlarz aktywności, które angażują wszystkie zmysły. Znajdziecie tu nie tylko szlaczki czy ćwiczenia z sylabizowania, ale także wydzieranki, kolorowanki, zabawy sensoryczne, wycinanki, memo czy puzzle. Część elementów, potrzebnych do wykonania zadania, maluchy będą musiały przygotować samodzielnie. Taka aktywizacja jest bardzo potrzebna – dzięki temu dzieci chętniej podejmują się pracy, gdy elementy do danego ćwiczenia wykonają same.
Uważam, że książki są dobrze przygotowane merytorycznie, atrakcyjne pod względem szaty graficznej, a co najważniejsze ciekawe! Jestem pewna, że dzieci chętnie będą pracować z tymi zeszytami. Gorąco polecam je rodzicom przedszkolaków.
Metryczka:
- autor – Katarzyna Trojańska
- ilustrator – Natalia Berlik
- Wydawnictwo Olesiejuk